De manier van nu: in verbinding met jouw klanten

Wil je een goede, blijvende binding met je klanten creëren, dan moet je dingen samen met hen doen. De hedendaagse mens wil zich namelijk graag betrokken voelen bij de organisaties waarmee hij verbonden is.

We willen het eens zijn

Zenden en ontvangen is ouderwets. Organisaties die op deze manier hun klantcontact managen, zien een leegloop van hun klantenschare. We geloven dingen namelijk niet meer omdat jij ze zégt, maar omdat we het met je ééns zijn. Dit is iets waar wij over nadenken, waar wij met vrienden over praten en waar wij een bepaald gevoel bij hebben.

De dialoog als uitgangspunt

Dit vergt een dialoog en om een dialoog te kunnen voeren, moet je een connectie maken. Net als bij vriendschappen gaat dat op basis van min of meer gedeelde normen en waarden. En op basis van het doel dat we voor ogen hebben. De purpose, zo noemde Ewald Verhoog van RaisingResults dit van de week in zijn blog op Frankwatching. (Leuk om te lezen overigens, hij legt uit waarom de mainstream politieke partijen hun aanhang verliezen en hoe ze, in navolging van Barack Obama en Hillary Clinton nog vóór de verkiezingen van 2017 het tij kunnen keren.)

Nog dieper: kernwaarden

Hoewel ik de ‘bedoeling’ een belangrijke schakel vind tussen organisaties en hun klanten (en überhaupt tussen mensen onderling ), is er iets dat nóg bepalender is voor de diepgang van de connectie en de trouw die mensen voor jouw bedrijf aan de dag leggen: kernwaarden.

Oorlog versus liefde, maar hetzelfde doel

Wat jij wilt bereiken, kun je waarschijnlijk op verschillende manieren bereiken. De manier die jij verkiest, zegt iets over je kernwaarden. Onwillekeurig moet ik nu aan Donald Trump denken, die onder het verbeteren van de samenleving iets heel anders verstaat dan ik en daar ook heel andere waarden aan ten grondslag legt dan ik zou doen. Waar ik zou kiezen voor verbinding & broederschap, zet hij in op verdeel & heers. Oorlog versus liefde; nogal een verschil!

Herkenning, verbinding, zakendoen

Wat ik van 23plusone heb geleerd is dat het deep down onze waarden zijn die ons gedrag bepalen. En dat wij het liefst samen zijn en zakendoen met partijen die deze waarden met ons delen. Als we onze waarden gemeen hebben, is de kans groot dat we ons kunnen herkennen in elkaars doelen. En waar herkenning bestaat, kan verbinding ontstaan. En waar verbinding ontstaat, enfin, je snapt het, daar kunnen zaken worden gedaan.

Nee, niet iedereen vind dat gewoon

Dit is waarom ik mijn klanten altijd laat kijken naar hun kernwaarden. Vaak reageren ze hierop wat onwennig. ‘Het is toch normaal dat ik integriteit hoog in het vaandel draag?’ Of: ‘Iedereen wil toch bijdragen aan een betere wereld?’ Nou, nee dus. Zoveel mensen, zoveel drijfveren. Ik heb gemerkt dat zelfs in groepen die dezelfde denkbeelden hebben, kernwaarden behoorlijk  uiteen kunnen lopen. En ook de manier waarop jij met die waarden omgaat, verschilt van die van anderen. Dat maakt jou uniek en uniek is wat we willen zijn als het gaat om het creëren van overtuigende meerwaarde.

SAMENVATTING

De dingen waar jij in gelooft – de waarden die voor jou belangrijk zijn – zijn bepalend voor jouw positionering en jouw propositie. Ze maken voor jouw klanten en potentiële klanten het verschil tussen ‘gewoon een van de vele aanbieders’ en ‘precies die aanbieder waar ik zaken mee wil doen’. Neem ze dus onder de loep, jouw kernwaarden. Breng ze in kaart en leg hiermee de basis voor een positionering die écht een verschil maakt.

Ik schrijf binnenkort een blog over deze kernwaarden en hoe je ze identificeert. Interesseert het je? Houd deze pagina dan in de gaten. Heb je geen geduld, kijk dan hier >

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.